کد مطلب:134761 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:279

قیام مطرف بن مغیره
در سال 77 هجری، مطرف بن مغیرة بن شعبه علیه حجاج بن یوسف قیام كرد و عبدالملك بن مروان را خلع نمود.

وی عامل حجاج در مدائن بوده است. مردی با وجدانی بیدار كه چشمانش را قدرتی كه امویان به او داده بودند از درك ظلم و ستمی كه امویان به امت مسلمان می كردند، كور نكرد. خوارج به او پیوستند و قصد داشتند كه او را به خود جلب نماید و رهبری مؤمنان ارا به رهبرشان شبیب واگذارد. او هم قصدش این بود كه خوارج به او بپیوندند تا شورا را در بین مسلمانان اعاده نمایند؛ اما نه او پذیرفت و نه آنها. مطرف با مشاورانش درباره ی قیام به مشورت نشست ولی هیچ یك او را به آن دعوت نكردند و به واسطه ی كسانی كه پاسخ مثبت داده بودند دست به قیام زد و با بزرگان اصابش چنین سخن گفت:

«اما بعد، خداوند جهاد را بر بندگانش واجب نمود و به عدالت و نیكوكاری فرمان داد و بر ما چنین نازل كرد: [در نیكی و تقوا با هم همكاری كنید نه در گناه و تجاوز. پروای خدا داشته باشید كه خداوند سخت عذاب می كند] من خداوند را گواه می گیرم كه عبدالملك بن مروان و حجاج بن یوسف را خلع نمودم هر یك از


شما كه همراهی با من را دوست دارد و بر رأی من است، پس از من پیروی كند كه الگو و همراه نیكی دارد. هر كس كه پذیرای آن نیست هر جا كه می خواهد برود، كه من دوست ندارم كسی از من پیروی نماید كه نیت جهاد علیه ظلم و ستم را ندارد. شما را به كتاب خدا و سنت پیامبرش و جنگ علیه ستمگران فرا می خوانم. اگر خداوند امورمان را به سامان رساند، همین امر به منزله ی شورا در میان مسلمانان خواهد بود كه آن كس را دوست دارند برای خودشان می پسندند».

مطرف به سوید بن سرحان ثقفی و بكیربن هارون بجلی چنین نوشت:

«اما بعد، ما شما را به كتاب خدا و سنت پیامبرش و جهاد علیه كسی كه با حق عناد داشته باشد و انحصار طلب باشد و حكم قرآن را ترك نماید، فرا می خوانم. آن گاه كه حق ظاهر گردد و از باطل منع شود و نام خداوند برترین باشد، ما این امر را به منزله ی شورا در میان امت قرار می دهیم كه مسلمانان برای خودشان خشنودی را می خواهند. هر یك از شما این را بپذیرد برادر دینی ما و دوست ما در مرگ و حیات است و هر كس آن را نپذیرد، با او به جهاد بر می خیزیم و از خداوند می خواهیم كه ما را بر او پیروز گرداند». [1] .

این شیوه ی قیام مطرف بود كه بویی از روح كربلا در آن نهفته است.



[1] طبري، بخش قيام مطرف.